Boek voor kunstenaars

Hoe blij ik ook word van mijn werk als kunstenaar, uiteindelijk moet er wel brood op de plank komen. Heel veel kunstenaars hebben moeite om hun kunst zakelijk in te zetten. Ik heb daar ook moeite mee, want mijn schilderijen vormen een persoonlijk verlengstuk van mijzelf. Je bent vaak onzeker; ben ik het wel waard, vindt men het wel mooi, enz.

Onlangs heb ik het boek “Tussen kunst en  cash” van Maaike van Steenis gelezen. Een geweldig boek dat mij als kunstenaar zeer aanspreekt. Het boek leest gemakkelijk weg. Aan de hand van ervaringen van andere kunstenaars worden een aantal handige tips gegeven over hoe het ook zakelijk kan lukken in de kunst. Door deze persoonlijke verhalen worden de tips in een identificeerbare, herkenbare omgeving neergezet. De theorie wordt daardoor makkelijk tot je genomen.  Absoluut geen saai boek, maar toch theoretisch goed onderlegd en praktisch uitgelegd. Het is een prachtige brug tussen de  marketingtheorie en de kunstenaarspraktijk.

Ik kan het boek van harte aanbevelen aan alle zzp-ers die proberen van hun kunst “werk” te maken.  De eerste drie hoofdstukken van het boek kan je gratis aanvragen op www.tussenkunstencash.nl. Hier kan je het boek natuurlijk ook bestellen. Bij het boek zit ook nog een gratis online training.

 

Het boek zit heel slim in elkaar. Je kan het op verschillende manieren lezen. Ten eerste natuurlijk als een prettig leesboek van A tot Z. Maar daarnaast kan je het ook als naslagwerk gebruiken, door alleen de tips van de kunstenaars te lezen en de marketing theorie van Maaike. Het boek wordt afgesloten met een opsomming van 10 sleutels tot succes. Een soort samenvatting/ rode draad van alle tips van de geïnterviewde kunstenaars. Maar het is ook leuk om de afzonderlijke tips later weer eens door te nemen.

Voor mij persoonlijk heb ik uit het boek op een aantal zaken een bevestiging gevonden van de dingen die ik al onderneem. Maar het kan en moet natuurlijk beter. Ik heb ook nieuwe inzichten verkregen en een duidelijker visie hoe alle elementen in elkaar passen. Mijn top drie waar ik aan ga werken zijn mijn zichtbaarheid als kunstenaar vergroten, mijn relatienetwerk uitbouwen en doelen stellen. Door de verhalen van de kunstenaars in het boek heb ik ideeën gekregen hoe ik die doelen kan realiseren.

Geen reactie's

Geef een reactie